Montaż monitoringu w sklepie a przepisy RODO

Montaż monitoringu w sklepie a przepisy RODO

Zgodnie z obowiązującymi normami instalacja kamer w sklepie czy zakładzie pracy jest jak najbardziej legalna, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów (zgodnych z RODO). W innym przypadku właściciel monitorowanego budynku naraża się na konsekwencje prawne. Sprawdź, jak zaplanować montaż poszczególnych kamer oraz jakich kwestii dopilnować, aby działać zgodnie z aktualnymi przepisami.

Monitoring w sklepie a RODO

Na początku należy podkreślić, że rozmieszczenie kamer w obiekcie nie może być przypadkowe. Głównym celem instalacji tego typu urządzeń jest ochrona osób i mienia, dlatego obraz musi obejmować wyłącznie zagrożony teren, w którym najczęściej dochodzi do incydentów związanych z kradzieżami. Sprzęt nie może również znajdować się w toaletach czy szatniach pracowników. Ponadto montaż monitoringu w sklepie (głównie zewnętrzny) musi zostać tak zaplanowany, aby nie obejmował sąsiednich obszarów nienależących do administratora. 

Zgodnie z art. 13 RODO właściciel monitorowanego obiektu musi spełnić tzw. obowiązek informacyjny, a więc osoby nagrywane powinny otrzymać stosowne wyjaśnienie celu i sposobu przetwarzania uzyskiwanych danych osobowych. Konieczne jest również odpowiednie zabezpieczenie posiadanych nagrań.

Jak zaplanować montaż kamer w sklepie?

Na rynku dostępne są zarówno gotowe zestawy, jak i pojedyncze urządzenia przeznaczone do monitorowania obiektów handlowych. Wybór zależy od kilku czynników, w tym m.in. rodzaju i powierzchni prowadzonego sklepu, miejsca montażu kamer, a także zasobów finansowych właściciela. Najlepiej podjąć współpracę z firmą, która indywidualnie zaprojektuje cały monitoring wewnętrzny i zewnętrzny wraz z doborem niezbędnych sprzętów (m.in. kamer IP, alarmów i okablowania) oraz montażem i przeszkoleniem pracowników w obsłudze. Dobrze postawić na sprawdzoną markę, która dodatkowo zapewnia wsparcie techniczne. 

Jak działa monitoring w firmie?

Aby monitoring był w pełni skuteczny, powinien być uruchomiony przez 24 godziny na dobę i najlepiej podłączony do alarmu sklepowego, dzięki czemu w razie jakichkolwiek nieprawidłowości (głównie pod nieobecność właściciela i pracowników) odpowiednie służby zostaną od razu zaalarmowane o próbie włamania. Zapis powinien trafiać automatycznie na dysk twardy i być dostępny przez określony czas do ewentualnego sprawdzenia.